Het ontwerp en de bouw van de Solar Truck is hier samengevat weergegeven.
Het ontwerp is geschetst in de zomer van 2010. De eerste presentaties van het voertuig zijn getekend door Bob van Houten.
Het voertuig is vervolgens in SolidWorks uitgewerkt. Met dit 3D-CAD programma zijn de verschillende onderdelen geconstrueerd, waarna deze gebouwd konden worden. Het voertuig kreeg de kenmerkende tunnels mee, om daarmee het oppervlak aan de zijkant van het voertuig zo groot mogelijk te krijgen voor zoveel mogelijk zonnecellen.
In januari 2011 rijdt het voertuig voor het eerst, een half jaar (!) na de eerste schetsen.
Het Algemeen Dagblad was onder de indruk van de auto en gaf het voertuig eind 2010 de naam “Zonnehummer”. Niet onterecht. Het voertuig overtreft met 5.55 meter lang, 2.7 meter breed en 2.9 meter hoog zelfs de afmeting van een Hummer. De auto heeft met deze maten een groot oppervlak voor de zonnecellen.
De naam Zonnehummer gaf het beeld dat het voertuig energie zou slurpen. De naam is eind 2011-begin 2012 omgedoopt tot Solar Truck. Dit is meteen ook zo op het voertuig geplakt om de naamsverandering snel te laten verlopen.
De naam Zonnehummer was zelfs zo verwarrend dat in januari 2013 in de NRC stond: ” Van Rooijen en Van Velzen gaan op pad met een Hummer, die door studenten van de Hogeschool Utrecht is omgebouwd tot een zonnewagen.”
Het voertuig had ondertussen nieuwe zonnepanelen gekregen door een tweede team.